fredag 28. november 2008

hmm

Fikk en tankevekker i dramatimen i dag, som fikk meg til å tenke på læringsstrategier fra den tiden jeg selv gikk på skolen, parallelt med det jeg selv har tatt til meg i drama timene i dag.
I dramatimene har jeg lært mye om at man kan skape mye av lite, hvor lite som skal til for å få fantasien til å løpe, i rolle. Dette har nok mye å gjøre med Annes planlegging, og riktige spørsmål, som hun stiller til klassen, at det heletiden er progresjon i økten.
Jeg merker på meg selv at jeg hele tiden er skjerpet, pågrunn av 2 ting. Korte beskjeder, enkle beskjeder. Helt ubevist har jeg sittet igjen med et utbytte etter hver time.
Tenk så mye man kan få til ut av en liten avisnotis, eller et bilde av en ting, sted. Dette får fantasien til å ta ut på nye veier.

Kontrastene er da store til en episode jeg husker fra tiden min på barneskolen.
Jeg husker vi skulle ha skuespill. Klassen ble delt i to, og vi fordelte rollene selv. Handlingen var lagt til et møterom, og vi hadde alle replikker. Det ble som det sikkert blir veldig ofte rundt om i klasserommene. Stakkato lignende seanser, der vi knytter oss for mye til teksten, og det spontane kommer i skyggen.
Dette kommer nok av at lærere ikke føler seg trygge, men føler likevel de må innom temaet i undervisningen.

Jeg føler jeg opplevd hvordan det ikke skal gjøres, og at man med enkle hjelpemidler kan lokke frem spontanitet, iver og glede, istedenfor å gjøre det for avansert.
Kristin var også inne på det i timen i dag, at forarbeid og forberedelser er alfa omega. Dette gjelder i bunn og grunn alle fag i skolen, men også drama, som jeg har fått mer innsikt i denne høsten.
Dette var mitt syn på et praktisk eksempel i hvordan en lærer ikke behersket en undervisningsform i skolen, og hvordan det er mulig å gjøre undervisning mer spennende

6 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Hvorfor heter innlegget ditt "hmm?"
Dette er en faglig blogg, og krever fagliger overskrifter!

Akk, ja. Koslig det at du fikk en a-ha opplevelse=)

Heidi G. sa...

Hei Magnar!
Jeg lurer også litt på det samme som Anders, men regner med det er fordi du har tenkt masse og fått en skikkelig tankevekker?? Ellers synes jeg du har gode refleksjoner over det du har lært i forhold til det du husker fra du var mindre. Jeg husker også mange kunstige situasjoner som den du beskriver. Det viker som om du har fått mye ut av dramakurset! Hvordan vil du bruke drama i dine timer? Hvordan vil du forberede deg?

Magnar sa...

Er du seriøs Anders? haha. Det var ikke meningen at du skulle ta det så ille opp! Kjekt du tar deg tid til å komentere blogger, og beklager at min blogg ikkje har det faglige innholdet du forventet.

Steinar sa...

hmmm, ikkje noko krangling her, takk:-) Hugs at det kan vere vanskeleg å tolke ironi i rein skrift, me manglar kroppsspråket........

Interessant innlegg, Magnar. Det handlar om drama, som heilt klart har eit stort potensiale i alle fag. Kan du komme med nokre forslag til korleis drama kan brukast i for eksempel matematikk eller naturfag?

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Ser at ironien ikke kom tydlig nok frem her ja..

Det va ikke meningen å støte deg, Magnar. Jeg syns du er en morsom kar og tenkte å svare litt humoristisk til deg, men jeg traff feil der. "My bad", som en sier.

Jeg forventer ingenting av andre sine blogger utenom at de gjør det beste de kan =) Jeg stiller ikke noe krav til faglig innhold heller, og jeg er slettes ikke personen til det. Jeg er ikke noe klokere enn deg i dettet faget, jeg har bare andre måter å utrykke meg på. Sammen skal vi diskutere og tenke kritisk til stoffet vi utreder om, slik at vi får et eierforhold til det.

Jeg tar alt på meg. Det var en dårlig formulering = )

Stå på!

Magnar sa...

hehe...konge det Anders. :). Ingen problem! :)