søndag 22. mars 2009

Leik og læring

Da jeg tok årsenhet Idrett ved HSH snakket vi mye om lek og læring. At det er nedtonet i Kunnskapsløftet 06 ser ikke jeg som noe negativt. Det kommer fortsatt frem at leik skal brukes i skolen. Det sies at leik er TPO, og at lek er en stor del av barns oppvekst, og om man klarer flette leken inn i læringen, klarer man å kommunisere med barn på en helt annen måte. At leik er viktig for motorikk, selvstendighet og samarbeid, ta hensyn, initiativtaking normer og regler er det ingen tvil om. Et felles begrep for disse er selvutvikling. Når man i voksen alder finner ut at man vil ta videreutdanning, begynne på klatrekurs eller bestige et høyt fjell kan det være for vi ønsker å utvikle oss selv. Men vi har drevet med selvutvikling helt siden vi ble født. Piaget sier at å leike, hjelper med å assimilere og imitere de inntrykken vi har fra en virkelig situasjon. Vi utvikler oss med leik, og dette mener jeg er viktig når man blir eldre, og begynner på ungdomskolen eller videregående. Å klare utvikle seg som gruppe er viktig da. Plutselig er vi omgitt av mange nye mennesker. Det er en stor overgang for mange. Da er leken et sentralt punkt. Ikke for å lære norsk og matte, men for å lære folk og kjenne, og lære andre folk å kjenne deg.

3 kommentarer:

Magnar sa...

Ja, eg veit det er litt kort. Men det var dette eg fekk tynt ut av meg

Anonym sa...

Hei Magnar!
Du får to stjerner og ett ønske fra meg, på selveste langfredag!
* Du har nok skrevet et kort innlegg, men du har allikevel fått med mye viktig angående lek og læring. Blant annet det du skriver om at barn utvikler seg og sosialiseres gjennom lek.
* Du trekker inn mange egne eksempler og bruker ditt eget språk for å formidle teorien, det er også veldig bra.
+ Mitt ønske til deg er at du kanskje kunne skrevet mer om enkelte av poengene dine. F.eks det som du sier om å begynne på ungdomsskolen og den erfaringen vi tar med oss, om å være medlem i en gruppe. Hadde vært kjekt å lest mer om det! God påske til deg og Katrine!

Steinar sa...

Enig med Kristin at innlegget er i korteste laget, men du argumenterer godt for leikens rolle, spesielt i kroppsøvingsfaget.

Er det andre fag du mener leik passer spesielt godt i for å nå hvilke bestemte læringsmål?