fredag 10. oktober 2008

Etablering av positive elev - lærar -relasjoner

Etablering av positive elev – lærer – relasjoner.

Fra jeg selv gikk på skolen husker jeg godt de lærerne som gjorde inntrykk. Det var de som gav av seg selv, og var interessert i hva vi drei på med på fritida.
Dette gjorde at skuldrene ble senket, og skoledagene gikk mye lettere.
De lærerne derimot som kom for å gjøre en jobb (gjerne vikarer) fungerte i bunn og grunn som roboter.
Med et programfestet manifest som skulle legges frem, arbeides med, så gå ut døra da timen var slutt.

Som det står i boka, Kvalitetsskolen, av Terje Ogden, er bevisthetsnivået hos lærerne viktig.
Dette dreier seg ikke om metoder og teknikker å undervise i, men å ha øynene med seg, på hva som skjer i klasserommet.
Jeg husker selv at jeg kunne irritere meg grønn over medelever som dreiv på bak ryggen til læreren, og jeg kunne ikke fatte å begripe at det var umulig å unngå å se de drev på med tull, som skapte ukonsentrasjon. Er det slik man blir når man blir lærer at men går inn i et konstant tunell syn?

For å unngå slike ting, er det viktig å bli godt kjent med eleven som individ. Skape et tilitsforhold som bygger på gjensidig respekt. Elever er kanskje unge, men jeg tror ikke de er mer avanserte enn de behandler en lærer som voksne, om læreren behandler de som fremadstormende elever.


- Fritidsinnteresser
- Helgesysler
- Aktuelle tv serier / filmer
- Klesmerker / trender

Dette er punkter jeg mener er enkle for en lærer å følle med på. Klarer en lærer å knytte noen band til noen liknende punkter er mye gjort.
Vil likevel presisere om dette går for langt, kan elevene utnytte dette, og presse læreren til å gi klassen, eller enkelt elever for mange ”gullerøtter”.
Å markere at læreren er sjefen er viktig.

Noen ganger er det bare slik at det ikke passer. Kjemien er helt feil, og lærer går ikke sammen med klassen i det hele tatt.
Da vil det være lurt at det er 2 lærere til stede. Så det er flere strenger å spille på, eller at læreren skifter til en annen klasse.
Dårlig kjemi vil tære på lærerne og elevene, og ingen vil sitte igjen som vinner.

7 kommentarer:

Borghild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Borghild sa...

Mye av det du har skrevet går på at læreren skal sette seg inn i elevenes interesser for at forholdet mellom lærer og elev skal være bra. Men hva med lærerens makt i klasserommet, tilitt og omsorg har ikke det en del å si for hvordan forholdet mellom elev og lærer blir? På hvilken måte?

Anja S sa...

Hei!

Du har skrevet et innlegg som tar utgangpunkt i noe viktig. Dette er selvsagt noe vi selv vil komme til å måtte ta et standpunkt til, både som studenter og som lærere. Hvordan har du selv tenkt å forholde deg til elevene dine med tanke på det du tok opp i denne bloggen?

Magnar sa...

takk for tilbakemeldinger :).
Burde nok innlemmet litt mer her, men ble påvirket at nytt på nytt var rett rundt jørna:)

Steinar sa...

Nytt på nytt er vel og bra, men du tar vel utfordringa frå lesarane dine også???

Magnar sa...

Det gjer eg!

Steinar sa...

I praksis også med å svare på desse spørsmåla frå lesarene også????