fredag 12. september 2008

"Le grand tour"

Første praksisperiode nærmer seg med stormskritt. Mange nye inntrykk skal fordøyes, nye barikader skal nedkjempes. For oss som ikke har nevneverdig erfaring fra ”skulevesenet” som mine besteforeldre ville sagt det, blir dette en pekepinn på hvordan utdanningen jeg har valgt fungerer for meg. Endelig har jeg lagt ut på ”le grand tour”. Som Rousseau sa det.
Han mente at ungdom skulle begynne å studere i 15 årsalderen. Viktige emner var historie, kultur litteratur og kunst. Og en viktig studiemetode var å reise rundt å observere og lære.
At det ikke er kunst og kultur jeg skal til Sagvåg skole for å lere meg får så være, men nå er vi i gang!

Nå har skolehverdagen forandret seg mye siden Rousseau kom med sine tanker.
Det er langt tilbake til ideene hans, hvor guttene var mer verdt enn jentene, at mennesket burde skjermes fra omverdenen de første 15 årene, for ikke bli påvirket av det ”utenfor”. I dag kan ikke barn og ungdom unngå å bli truffet av den mektige massemedia bølgen som herjer i hver lille krinkelkrok. Og i dag ser vi vel mer verdi av massemedia sine kanaler, enn ingen kanaler.


Men noe Rousseau sto for, som jeg mener bør stå sterkt i dagens undervisning er at pedagogens rolle er underordnet, at studentens rolle er i høysetet.
For til slutt er det vel elevens behov som skal stå i høysetet.
Dette blir spennende å se, om jeg klarer finne meg selv som den riktige veilederen.

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Flott at du har sett deg inn i Rousseau sine tankar! Han er svært sentral i pedagogisk filosofi!

Håpar du får ein grand tour i praksis!