torsdag 28. august 2008

my inglish titsjer :)

Min gode engelsk lærer.

Jeg var ikke realfagenes globetrotter, derfor falt valget på engelsk og samf.fag som studieretningsfag på videregående.
Engelsk ble valgt for jeg likte språket. Snakket greit, men tok med meg mange skrivefeil, noe jeg har måttet jobbe mye med.

Læreren vi hadde kjente jeg fra før, fra 1. klasse. Hun hadde studert i England, samt bodd i New York. Dette medførte hun hadde den faglige ballasten en videregående lærer bør ha,
som så altfor mange dessverre ikke har.
Engelsklæreren min var veldig korrekt. Hun var ikke den typen som brukte mye tid på å vandre rundt grøten. Timene var viet til fag 100 %, noe som var ganske utypisk for hele min skoletid. Jeg merket at Engelsk i 2.klasse ble mer formelt, enn noen undervisning jeg hadde hatt tidligere. De fleste lærerne jeg hadde hatt, åpnet seg veldig privat, og vi viste mye om lærerne. Vedkommende gav meg inntrykk at dette ikke var lek, at dette virkelig måtte tas på alvor.
Som så mange andre, ble sjokket for meg fra 10 kl, til videregående veldig stort. (ped timen. 28.08.08) Jeg fløyt gjennom ungdomskolen, og gikk ut med en høy snittkarrakter. At den gjenspeiler min egeninnsats da, er jeg nå helt sikker på den ikke gjorde. Nivået til de beste elvene var himmelhøyt over hva jeg lå på. Hva som gjorde det er ikke godt og si. Var lærerne da for snille, la de listen for lavt, ville de ha så høyt snitt som mulig, ble det for mye kompis?
Uansett. Engelsklæreren min på videregående fikk meg til å forstå at videregående ikke var en dans på roser. At det måtte tas tak, dette var ikke noe som lå latent for meg.
Hun var opplært i den engelske skolen, noe som hun prøvde printe inn i våre unge sinn. Og litt engelsk disiplin har jo ingen hatt vondt av, og meg selv, som alltid har tatt lett på ting, kom det veldig beleilig, at noen tok meg i ørene.

1 kommentar:

Steinar sa...

Forstår at overgangen til vidaregåande blei tydeleg for deg, blant anna på grunn av denne engelsklæraren. Kan du skrive noko meir om kva "engelsk displin" innebar i praksis?